Start  Sport  Kost/Recept  Bra att veta

Springrunda på morgonkvisten

_______________________________________________________________________________________________
Måndagen den 27 september 2010  18:43



Idag tog jag min pulsklocka och ställde in den på PULS-140, snörade på mig skorna och tog en 5km runda utanför huset. Jag behövde ca 30 min med en konstant puls. Det kändes väldigt ovant att springa så pass sakta men jag har läst att det bästa sättet att förbättra konditionen på är att vid träning försöka hålla 75% av maxulsen. Vid den pulsen ska man snabbast kunna förbättra konditionen på ett bra och hälsosamt sätt. Kroppen hinner anpassa sig och risken för skador minskar.
Försök nu att hålla denna puls när du är ute och springer och långsamt kommer konditionen att förbättras. Du ska ha känslan att du kan springa samma sträcka igen utan problem men det är dock viktigt att ibland ta ut sig ordentligt och komma upp i maxpulsen så att kroppen vet att det finns mer att hämta.
Ta en runda som du känner dig bekväm med och som du ofta springer. Försök hålla samma puls och mät den tid som du behöver för sträckan. Ta samma runda några månader senare med samma puls och du kommer märka att du är snabbare.

Borde kanske sätta upp ett mål, något lopp att träna till vore inte dumt. Sista loppet jag sprang var ett stadslopp på 5km. Det var dock 2 år sedan...
Dags för ny målsättningl tycker jag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0