Start  Sport  Kost/Recept  Bra att veta

Klättring

Onsdagen den 29 september 2010  18:31

Igår stack jag och Alexander iväg för att klättra en sväng. Vi stannade tills mörkret började göra sig påmind och vi inte längre såg vart vi klättrade. Det var roligt men jag märker att det var ett tag sen sist. Krafterna i mina armar har försvunnit en del och tanken är nu att jag från och med 1 oktober ska ha anmält mig för ett Fitnesscenter.

Cykelvända på förmiddagen

___________________________________________________________________________________________________
Onsdagen den 29 september 14:32

Efter min träningsvärk i armar och händer efter gårdagens klättring var det bäst att använda benen idag. Det blev cykling. Vi cyklade en sträcka på närmare 3 mil varav 5km med lätt uppförsbacke. Är nu lite trött och tänkte sätta mig och plugga Näringslära.
Alexander i spetsen

Efter en lång uppförsbacke gick det nedför med en väldig fart

Svårigheter med skosnören

Måndag den 27 september 2010  20:47

btw så tvättade jag mina springskor i tvättmaskinen i fredags, jag vet att det inte är bra för skon men dom var så fruktansvärt skitiga. I alla fall tog jag bort skosnörena och skulle nu trä på dom igen. Icke sa Nicke, gick inte. Behövde en tändare och 30 min innan vi kunde ta våran bergstur. Sura miner från Alexander

Springrunda på morgonkvisten

Måndagen den 27 september 2010  18:43

Idag tog jag min pulsklocka och ställde in den på PULS-140, snörade på mig skorna och tog en 5km runda utanför huset. Jag behövde ca 30 min med en konstant puls. Det kändes väldigt ovant att springa så pass sakta men jag har läst att det bästa sättet att förbättra konditionen på är att vid träning försöka hålla 75% av maxulsen. Vid den pulsen ska man snabbast kunna förbättra konditionen på ett bra och hälsosamt sätt. Kroppen hinner anpassa sig och risken för skador minskar.
Försök nu att hålla denna puls när du är ute och springer och långsamt kommer konditionen att förbättras. Du ska ha känslan att du kan springa samma sträcka igen utan problem men det är dock viktigt att ibland ta ut sig ordentligt och komma upp i maxpulsen så att kroppen vet att det finns mer att hämta.
Ta en runda som du känner dig bekväm med och som du ofta springer. Försök hålla samma puls och mät den tid som du behöver för sträckan. Ta samma runda några månader senare med samma puls och du kommer märka att du är snabbare.

Borde kanske sätta upp ett mål, något lopp att träna till vore inte dumt. Sista loppet jag sprang var ett stadslopp på 5km. Det var dock 2 år sedan...
Dags för ny målsättningl tycker jag

Räkna enkelt ut ditt BMI

BMI (Body Mass Index) är ett sätt att snabbt få en bedömning på vad som är normalvikt och vad inte.
Allting över BMI=30 klassas som Adipositas, övervikt.

Cykelrunda till Unzmarkt

Fredagen 24 september 2010 08:55

Igår tog jag mig en sväng med cykeln till Unzmarkt för att hälsa på min kära kusin. Sträckan är relativt plan och har inga större överraskningar. Den är ca. 19 kml och jag behövde lite mindre än en timme. Blev dock hämtad med bil på hemvägen eftersom det blev ganska sent och jag inte har någon lampa till min cykel. Känns dock skönt att röra lite på sig efter en hel sommar med bara jobb.
Allting jag gör lägger jag som sagt in i min Profil på  http://iform.se/, det är kul att sen kunna se statistik på sin träning.
Källa: www.IFORM.se

Bergsvandring Skidort LACHTAL

Torsdagen 23.09.10   18:03

Idag tog vi en sväng upp till skidorten LACHTAL för att inspektera de nya liftarna som håller på att byggas. Det blir en sittlift och två nya bygelliftar. Vandringen tog ca: 3 h men tar normalt vis lite kortare om man håller ett normalt tempo. Jag tänkte förbättra min kondition genom att hålla en grundpuls på 140 så jag kommer därför att behöva lite längre tid till en början. Förhoppningsvis kommer jag att klara samma sträcka på lika puls men på en kortare tid. Det kommer dock ta några månader innan jag ser resultat.
I alla fall var vädret toppen men något blåsigt högst uppe på skidberget.
LACHTAL:
2222m.ö.h.
Höjdmeter: 622
www.lachtal.at

Den nya sittliften "Schönberg-schaukel"

Alexander uppe vid "sjön" som används till snömaskinerna under vintersäsongen

Zinkengipfel 2222m.ö.h.

Bergsvandring HOCHSTUBOFEN

Tisdagen den 21.09.10   16:10

Hej hopp!
Idag besteg jag och Alexander berget HOCHSTUBOFEN (Steiermark). Vi tog bilen 1,6 mil in i dalen och parkerade vid den sista av tre restaurangstugor som är belägna där:
Funkl Hütte, Knolli Hütte och Hölzler Hütte.
Vandringen kräver inga fökunskaper och har en distans på  4,3km.
Vi gick på tiden 1,39 h och min puls låg mellan 132 - 175.
Berget ligger ligger längst bort i mitten
Hochstubofen 2375 m.ö.h
Från där fotot är taget är avståndet ca. 4,3 km
Påväg mot toppen!
Utsikt från Hochstubofen
Vi ses!

Välkommen till min nya blogg!

Måndagen den 20.09.10  21:40

Idag har jag precis skapat ett Konto på IFORM¨s hemsida, det är en toppensida. Man kan föra sin egna träningsdagbok innehållande statistik, träningstider, olika träningsformer och även rita ut sin egna "Löp-runda". Gå med du också och bli inspirerad! http://iform.se/traningsguide

Jag tänkte även dela med mig av några bilder från idag, då jag gick uppför berget GREIM. Det var ganska friskt uppe på toppen så det blev vinterjackan som fick följa med i ryggsäcken.

Jag behövde 1,20 h och min puls låg mellan 150 - 170. Jag har dock målet att sänka dessa siffror!

Greim 2474 m.ö.h. (Höjdmeter: 824m)