Start  Sport  Kost/Recept  Bra att veta

Kvittenkompott

______________________________________________________________________________________________________________________
Lördagen 16 oktober 2010   12:22



Kvitten

Tog mig en sväng ner på Lördagsmarknaden utanför min lägenhet för att köpa lite grönsaker. Stötte på en frukt med namnet Kvitten. Kvitten är en ganska syrlig frukt med ett hård skal som påminner om äpplets. Att äta den rå är inte att rekommendera utan skala frukten, ta bort kärnhuset och hacka den i bitar. Lägg den sen i kokade vatten blandat med lite socker, vattnet ska precis täcka fruktbitarna. Efter ca. 15 min har frukten blivit mjuk och fått en söt smak som påminner om en blandning av päron, aprikos och äpple.
Sen tog jag bara och blandade ihop Kvitten med banan och äpple, strödde på lite kanel och toppade med vanilglass.
Gött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0