Start  Sport  Kost/Recept  Bra att veta

Träningsresultat för Vecka 47

Ullmax vs. Craft

Söndagen den 28 november 2010

Vintern har äntligen kommit till Österrike och snart startar skidsäsongen. Jag rotade lite bland mina skidsaker och kom fram till att mina Ullmax-underställ börjar bli slitna, tyvärr har det uppstått ett hål i mina merino byxor, gick dock att laga. Skidunderställen har nu hängt med varje dag i 2 skidsäsonger och är bra noppriga. Kläderna är prisvärda och väldigt bekväma.
Jag har även testat underställ från Craft och måste säga att båda blir relativt snabbt noppriga men annars är båda väldigt sköna och fungerar båda väldigt bra. Om jag måste kora en vinnare tar jag kanske Craft-understället men mest prisvärda är nog Ullmax. Använder man inte understället varje dag som jag går Ullmax lika bra! Från Ullmax har jag både Micro-underställ, Merino-underställ (för känsliga kann det klia lite), micro-tshirt och skidstrumpor.
När det är riktigt kallt ute i skidbackarna tar jag först på mig micro och sen merino-underställ utanpå. Det värmer väldigt bra. När jag är ute och springer tar jag enbart micro och ett par springtajts utanpå.
Att välja storlek?
Jag är 175cm och har ganska långa ben och armar så för mig passar följade:
Ullmax= Passar S väldigt bra
Craft= Passar M perfekt

Nya Löparskor

Fredagen den 26 november 2010

Nu var det dags för ett par nya löparskor det blev Asics Gel-Kayano 16, Jag har alltid sprungit med Adidas-skor men jag kände att jag ville prova på Asics. Den här modellen är oerhört skön och passar perfekt. Jag tänkte ta en springtur på eftermiddagen, få se hur dom känns.

Vintern kommer

Fredagen den 26 november 2010   11:03

Nu kommer äntligen vintern till Österrike, från och med idag ska det snöa!!

Burger Kungen

Torsdagen den 25 november 2010   20:22

Alexanders tur att laga mat.. tadaa

Träningsresultat för Vecka 46

Den här vecka har jag tagit det ganska lugnt eftersom föregående vecka var ganska tung, och sen var jag ju på Thermalbad i Loipersdorf under helgen! Skönt att bara ta det lugnt ibland.

Nya skor!!

Köpte nya skor förra veckan, har letat i två år efter ett par bra och stabila trekkingskor. Här är dom!!
Passar perfekt och så bekväma.
Märket heter LOWA (KHMBU GTX), skorna går över ankeln och sluter sig tätt runt foten. PERFEKT!!

Träning inför prov

Tisdagen den 23 November 2010   19.38

Idag var det träning inför inträdesprovet som kommer att äga rum i  Februari. Vi körde 2.5h valfritt och sista halvtimmen var det löpning på schemat.
Träningen gick bra men det är många moment som jag är osäker på som t.ex. räck, hopp med hopp-bord, och bom. Det är mina absoluta svag-punkter.

GYM

Måndagen den 22 november 2010   09.22
Idag var det träning på gymmet med helkroppsträning.
Uppvärmning: 5min LÖPNING
Pass: 45min samtliga muskler
Stretching: 15min

Mer info. till mitt träningsupplägg kommer lite senare, har tyvärr inte tid just nu.

Toppenhelg

21 november 2010  20.45

När hösten är här kan det kännas lite kallt och ruggigt så vi beslöt oss för att över helgen ta in på hotell och besöka ett Thermalbad. Det 62° varma Thermal-vattnet hämtas från ett djup på 1.100 m och med 7.500 mg mineraler/Liter ger vattnet en helande effekt för leder och ryggrad.
Badhuset består av en massa olika pooler där bl.a. gradantalet skiljer dom åt. I vissa pooler finns det också undervattensmusik, bubbeleffekter m.m.
Det var en toppenhelg som borde göras om.

Om mig

Kul att ni har hittat hit till min sida. Mitt namn är Annamaria är 22 år och sen fyra år tillbaka är jag bosatt i Österrike. De två första åren jobbade jag som skid- och snowboardlärare under vintersäsongen och från och med det tredje året började jag studera i Wien, "Ernährungswissenschaften översatt Science of Nutrition. Jag trivs väldigt bra här då jag har tillgång till en sån otroligt vacker natur. Jag älskar att vandra i berg, löpning, backcountry och att klättra. Österrike har ett sånt bra utbud för ute-aktiviteter vilket gör att det alltid finns nya berg att bestiga och vackra platser att besöka.
I min blogg delar jag med mig av mina intressen och den fungerar som en träningsdagbok för mig. Jag hoppas att jag också kan uppmuntra och inspirera andra till att röra på sig.
Må så gott!

Träningsstatistik för Vecka 45

Den här veckan har gått bra att träna, kände mig dock lite sliten efter Tisdagens pass. I Februari kommer jag att ha ett prov som handlar om fysisk färdighet vilket bl.a. innehåller moment som att springa en viss sträcka på en utsatt tid, stå på händer och i samband göra en framåt-kullerbytta, klättra upp för ett rep under en utsatt tid m.m. Varje tisdag kommer jag därför att tillsammans med 150 andra deltagare att förbereda för det här provet.
Styrkepassen är uppdelad i tre olika muskelgrupper:
Måndag: armar bröst och axlar
Torsdag: mage och rygg
Lördag: ben och rumpa

Leopoldsberg-hiking

Idag var det ett toppenväder för ute-aktivitet, vi begav oss till Leopolsberg. Berget eller rättare sagt kullen ligger strax utanför Wien och är en lagom sträcka för en skön höstpromenad. I denna region finns många vingårdar belägna och under hösten presenteras årets vinskörd.
Efteråt tog vi oss till en "Heuriger" (vinstuga) och drack ett glas vin till solnedgången.

Leopoldsberg, den utritade sträckan är 11 km
425m.ö.h.

Hemresa bokad

Lördagen den 13 november 2010   12:27

Då var det gjort! Resan är bokad den 17 december hem till kära Sverige. Hem till familj och vänner.
Sverige here i come!

Trevlig Söndag!

Söndagen den 7 november 2010   20:42

Imorgon startar en ny vecka, jag har tänkt att bygga ihop mitt skåp som jag köpte på IKEA i fredags och sen åka och träna på gymmet.
Idag har det däremot varit lugnt och jag har enbart tagit en kort promenad. Nu myser vi framför TV'n med vindruvor. Trevlig söndag!

Träningsstatistik för Vecka 44

GREIM - tripp

Idag vart det ett toppenväder för att traska uppför ett berg. Vi hade 20 grader varmt och solsken. Packade väskan med två frallor och en termos med varm hallonsaft och sen bar det av mot berget Greim.
Det här berget ligger väldig nära där vi bor så det blir ofta dit vi åker för att vandra. Distansen är lagom och det tar inte allt för lång tid att nå toppen.

Fakta:
Berg: Greim (2474m.ö.h.)
Höjdmeter: 825
Sträcka: 6km
Tid för vandringen: 4h
Det är inga svårigheter att ta sig uppför berget, det kan bara ta olika lång tid. Vi behövde 1.22 h upp och sen 30 min nedför.

Även fast det är varmt ute så kan det vara ganska kyligt på toppen så något varmt att dricka brukar sitta fint.
Uppe på toppen!

Har du löparknä?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________
Onsdagen den 3 november 2010 18:59

Jag var ute och sprang på kvällen och fick efter ca, 4 km känningar knäet..
Löparknä

Löparknä just för att det är så vanligt bland löpare, speciellt långdistansare.
Då man springer rör sig senan, som går på utsidan av knäet, hela tiden över benen på utsidan av knäleden. Senan kan då bli irriterad och ibland kan det uppstå en inflammation i slemsäcken som ligger som friktionskudde mellan ben och sena.
Detta ger smärta i samband med aktivitet, men smärtan sitter, till skillnad från vid hopparknä, på utsidan. Ibland kan det knastra lite från senan då man böjer och sträcker benet. Det gör också ont att klämma och känna på senan.
Det här tillståndet brukar vara lättare än hopparknä att få bukt med, men även här krävs en analys av vad som varit upphovet till smärtorna.
Benlängdsskillnader, fotvalv och knävinkel är exempel på så kallade biomekaniska faktorer som kan spela in i utvecklingen av skadan. Även felaktig utrustning och ändrat underlag kan påverka.
Rehabiliteringen består av alternativ träning, styrketräning och koordinationsträning och sist men absolut inte minst i det här fallet: töjning av lår och höftmuskulatur.
Ser man ingen effekt av detta går det att operera eller prova att spruta in lite kortison.
Övning:
Ställ dig med ordentligt stöd för ena handen: En vägg, ett träd, en lyktstolpe, huvudsaken att det är stadigt.
Stå med ena benet snett bakom det andra. Fötterna ska peka rakt fram och vara ett par decimeter ifrån varandra. Stöd med ena handen mot väggen och luta överkroppen åt motsatt håll. Det ska strama från utsidan av höften ned till knäet. Byt sedan ben. Vänd ett halvt varv och gör likadant med andra sidan.